Overzicht magazines

Food Inspiration Magazine is hét digitale vakblad voor de foodserviceprofessional die op zoek is naar innovatie en inspiratie. Het gratis digitale magazine verschijnt elke maand. Trends, culinaire inspiratie, interviews, conceptwatching en journalistieke reportages staan centraal. Het Food Inspiration Magazine gaat naar ruim 65.000 foodprofessionals en food-volgers in Nederland en België.

Food inspiration
Drink inspiration
Foodservice XS
Food Lab
Inspirational
Test materiaal

Deel deze pagina!

Felle kleuren. Beleving. Soms vuur, altijd spektakel. In de wereld van social media en Instagrammable drinks & food is het niet gek dat shooter drankjes aan populariteit winnen. Food Inspiration ging op bezoek bij shooterbar Bar Tender in Rotterdam om de tricks van deze trade onder de knie te krijgen.

    Frank Lindner   Wouter Noordijk

Shooterbar Bar Tender aan de Coolsingel in Rotterdam opende in 2012 de deuren. Achter de bar staan 100 flessen waarmee de bartenders meer dan 200 verschillende shotjes maken.

  1. Zet een leeg shotglas op de bar
  2. Stop een zure mat met grapefruitsmaak in het glas
  3. Top af met grapefruitlikeur

1. Keep it simple. Maak het niet te moeilijk voor jezelf. Werk met de dranken die je al in je bar hebt.

2. Varieer. Met 3 flessen drank en 3 verschillende snoepjes, zoals zure matten en banaantjes, kun je al makkelijk meer dan 10 shotjes maken. Maak niet een te groot assortiment van flessen. 

3. Creëer. Wees creatief in de benaming van je shots en de verhalen erachter.. Namen als Three wise men, Mr. Chow en Squashed Frog trekken de aandacht.

4. Visualiseer. Houd rekening met de vloeistofdichtheid van een drank als je spectaculaire lagen wilt maken. Siropen zijn dikker dan sterke drank, dus schenk siropen op de bodem. Denk ook aan bijzonder glaswerk, zoals een twister shotglas met een klein tussenwandje. Zo houd je de twee kleuren drank gescheiden. 

5. Koop in. Kies voor kwaliteit in het glas, maar weet dat je gaat mixen. Dus gebruik geen special edition whisky, maar een bekend A-merk. 

1. Verrekenen. Koop niet te duur in. Bereken hoeveel shotjes je uit een fles haalt, hoeveel het personeel er drinkt en wat er verloren gaat. Let op je marges. 

2. Proppen. Stop niet teveel in je shooter. Vier ingrediënten per drankje zijn het maximum.  

3. ‘Ja’ zeggen. Maak één kaart met jouw shotjes. Of het er nu 2, 20 of 200 zijn, verander je kaart niet. Durf nee te verkopen. 

4. Teveel schenken. Gebruik 30ml shotglaasjes. Te grote glazen kosten je marge.

5. Zelf proberen. Ga niet proberen het wiel zelf uit te vinden. Veel drankleveranciers verzorgen trainingen. Zorg dat het maken van shots binnen je bedrijfsvoering past.

Felle kleuren. Beleving. Soms vuur, altijd spektakel. In de wereld van social media en Instagrammable drinks & food is het niet gek dat shooter drankjes aan populariteit winnen. Food Inspiration ging op bezoek bij shooterbar Bar Tender in Rotterdam om de tricks van deze trade onder de knie te krijgen.

    Frank Lindner   Wouter Noordijk

Shooterbar Bar Tender aan de Coolsingel in Rotterdam opende in 2012 de deuren. Achter de bar staan 100 flessen waarmee de bartenders meer dan 200 verschillende shotjes maken.

Als je 'shotje' zegt, heb je het meestal over een ‘shooter’. Een shot is volgens barpuristen een scheut van één sterke drank. Een shooter is een mix van minimaal een sterke drank met andere sterke dranken, likeuren of siropen.

Jeff Verbeek: “Omzet-technisch zijn shooters zeer interessant. Wij verkopen ze voor gemiddeld 3,50 euro. Een goede bartender maakt een shooter in de tijd dat je een biertje tapt. Waar gasten 20 minuten met een biertje in hun handen staan, is een shooter binnen drie keer knipperen geconsumeerd. Bij Bar Tender bestellen mensen gemiddeld drie shooters en verblijven zo’n twintig tot dertig minuten bij ons. Op drukke avonden hebben we zo’n 300 unieke bezoekers.” De snelle lezers en rekenaars tellen 900 shooters keer 3,50 euro op een avond.

Marge maken: een brutomarge van 45 euro per fles
Kijk goed naar je marges en reken uit hoeveel shotjes of shooters je kunt maken met jouw flessen. Hoeveel drinkt het personeel zelf? Stel je hebt een fles drank van 70cl die zonder BTW 15 euro inkoop kost. Daar haal je 23 shotjes uit. Als het personeel er zelf 3 drinkt, dan verkoop je er 20. Als je uitgaat van een shot van 30ml (met 1 dranksoort) en die verkoop je voor 3 euro per shot, dan levert de fles je 60 euro omzet op. De brutomarge op de fles is dan 45 euro. 

Rechtshandige bartenders en een goede voorbereiding
“Een goede mise en place is zeer belangrijk. Zorg dat je shotglaasjes klaar hebt staan en niet ergens hebt weggestopt. Zorg dat alle ingrediënten, snoepjes, en attributen ook genoeg voorradig zijn. Alle bartenders zijn bij ons bovendien rechtshandig, zodat de flessen snel kunnen worden gepakt en op de juiste manier weer worden teruggezet met het label naar voren.”

Deel deze pagina!

  1. Zet een leeg shotglas op de bar
  2. Stop een zure mat met grapefruitsmaak in het glas
  3. Top af met grapefruitlikeur
  1. Zet een leeg shotglas op de bar.
  2. Vul het glas voor 1/3e met grenadinelikeur.
  3. Schenk 1/3e 43 likeur in het glas.
  4. Vul af met 1/3e eenheid meloenlikeur.
  1. Zet een leeg shotglas op de bar.
  2. Vul het glas voor 1/3e met Jim Beam whiskey (‘wise man #1’).
  3. Schenk 1/3e Jack Daniels bourbon in het glas (‘wise man #2’).
  4. Vul af met 1/3e Johnnie Walker whisky (‘wise man #3’).
  5. Top af met Jägermeister als de Three wise men gaan “jagen”.
    Of met tequila als ze ‘op vakantie naar Mexico gaan’.
  6. Bedenk een goed verhaal over de drie
    ‘mannen’ en vertel het geboeid aan de bar.
  1. Zet een leeg shotglas op de bar.
  2. Schenk het glas net niet halfvol met Sambuca.
  3. Doe een paar dashes Tabasco op de Sambuca.
  4. Vul af met tequila.
  1. Zet leeg shotglas op de bar.
  2. Vul het glas voor 3/4e met meloenlikeur.
  3. Knijp een sliert advocaat-creme in het glas.
  4. Top af met rode grenadinelikeur.
  1. Zet een leeg shotglas op de bar.
  2. Vul het glas voor 1/3e met koffielikeur.
  3. Schenk 1/3e Irish cream in het glas.
  4. Vul af met 1/3e tripple sec.
  5. Sproei brandbare vloeistof om het glas en steek die aan.
  6. Doof het vuur nadat shotje is gedronken en maak de bar schoon.
  1. Zet een leeg shotglas op de bar.
  2. Vul het shotglas voor de helft met butterscotchlikeur.
  3. Schenk 1/3e Irish cream in het glas.
  4. Top af met Hot Shot.
  5. Sproei brandbare vloeistof om het glas en steek die aan.
  6. Strooi kaneelpoeder in de vlammen en vernevel extra brandstof rond het shotje.
  7. Doof het vuur nadat shotje is gedronken en maak de bar schoon.

1. Keep it simple. Maak het niet te moeilijk voor jezelf. Werk met de dranken die je al in je bar hebt.

2. Varieer. Met 3 flessen drank en 3 verschillende snoepjes, zoals zure matten en banaantjes, kun je al makkelijk meer dan 10 shotjes maken. Maak niet een te groot assortiment van flessen. 

3. Creëer. Wees creatief in de benaming van je shots en de verhalen erachter.. Namen als Three wise men, Mr. Chow en Squashed Frog trekken de aandacht.

4. Visualiseer. Houd rekening met de vloeistofdichtheid van een drank als je spectaculaire lagen wilt maken. Siropen zijn dikker dan sterke drank, dus schenk siropen op de bodem. Denk ook aan bijzonder glaswerk, zoals een twister shotglas met een klein tussenwandje. Zo houd je de twee kleuren drank gescheiden. 

5. Koop in. Kies voor kwaliteit in het glas, maar weet dat je gaat mixen. Dus gebruik geen special edition whisky, maar een bekend A-merk. 

1. Verrekenen. Koop niet te duur in. Bereken hoeveel shotjes je uit een fles haalt, hoeveel het personeel er drinkt en wat er verloren gaat. Let op je marges. 

2. Proppen. Stop niet teveel in je shooter. Vier ingrediënten per drankje zijn het maximum.  

3. ‘Ja’ zeggen. Maak één kaart met jouw shotjes. Of het er nu 2, 20 of 200 zijn, verander je kaart niet. Durf nee te verkopen. 

4. Teveel schenken. Gebruik 30ml shotglaasjes. Te grote glazen kosten je marge.

5. Zelf proberen. Ga niet proberen het wiel zelf uit te vinden. Veel drankleveranciers verzorgen trainingen. Zorg dat het maken van shots binnen je bedrijfsvoering past.